Solen skiner och maken har gjort en espresso till mig. Dagarna börjar glida ihop. Det är sommar. Jag vaknade upp imorse och var sugen på Gazpacho. Det var en craving. Helt sjukt. Jag är inte gravid, jag har gjort mitt vad det gäller fortplantningen, men jag tror helt klart att jag var dehydrerad. Igår kväll åkte vi till Rotterdam. Maken måste börja arbeta, den stackaren. Men vi började alla bli lite mätta på sol och bad, fast det klart en dag till, två eller tio hade vi säkert överlevt. Maken och barnen blev parkerade i ”Barnhörnan”, medan jag gick för att se om det inte var något som jag var tvungen att handla. Det var det förstås.

Bland annat var jag tvungen att göra att göra en djupdykning bland alla skvallertidningarva, amerikanska eller brittiska, urskiljningslöst. Det blir så, var gång jag inte har haft tillgång till något språk som jag har förstår. Frankrike, har sol, värme, vin och goda ostar. Men jag kan inte franska utöver de fraser som ger mig pinfärskt, varmt bröd, en kopp kaffe eller vad jag nu kan behöva.

Jag är helt beroende av att kommunicera, jag tror att det är därför som jag känner att det vore direkt livsfarligt för mig att skaffa en iPod. Ett par veckor om året, sätter jag mig på total svältdiet. Ingen dator, inget internet, ingen mobil, bara familjebubblan, böcker, god mat, simma och sola. Jag behöver det för att komma ner i andningen, för att få börja på noll igen.

Jag har steckläst flera bra böcker, äldste Knatten har lärt sig att dyka efter dykringar. Barnet har gått från magplask till svanhopp. Yngste Knatten har helt kommit över sin rädsla att hoppa från bassängkanten, barnet har legat i hårdträning inför höstens start i simskolan med ”Baddaren2 i sikte. Maken har klippt olivträd.

Solen har smekt våra kroppar, vi har villat bort oss bland dagarna och våra vänner från London har varit på besök. Vi har druckit litervis med vin och ätit massor av getost. Vi har sovit siesta och vi har lyssnat på grodor och syrsor.

Idag har vi varit på Kronhjortsfarmen i Rotterdam. Ungarna sprang fram och tillbaka mellan att hämta gröna blad och mata djuren.Sedan gick vi hem och sov. När vi vaknade gjorde jag Gazpacho. Det är därför som man har semester man har tid att tillfredsställa sina behov och man gör det. Vackra paprikor, tabasco, gurkor, vitlök och tomater som solen har färgat djupröda. Naturligtvis serverat iskyld, med en likaledes kall Chardonnay. Sommar, kan vi be om en överdos, tack.